O nouă umbră grea planează asupra reputației gigantului aerospațial Boeing, după tragedia aviatică din India, în care 242 de persoane și-au pierdut viața. Deși ancheta este abia la început, iar cauzele exacte ale accidentului nu au fost încă stabilite, incidentul readuce în atenția publicului seria neagră de probleme tehnice și prăbușiri în care au fost implicate avioane ale companiei americane în ultimul deceniu.
O coincidență sau un semnal de alarmă?
Experții vorbesc despre o „aliniere nefavorabilă a planetelor” – o expresie metaforică pentru o combinație toxică de erori de proiectare, deficiențe în procesul de fabricație și, poate cel mai grav, lipsa unei întrețineri riguroase din partea companiilor aeriene. Problemele par să se adune, iar pasagerii devin tot mai reticenți.
O cronologie dureroasă: opt tragedii, peste 1100 de victime
Accidentele cu Boeing-uri s-au înmulțit îngrijorător începând cu 2015. Printre cele mai cunoscute se numără:
Lion Air 610 (2018): prăbușit în Indonezia la scurt timp după decolare, 189 de morți.
Ethiopian Airlines 302 (2019): un alt Boeing 737 MAX 8, prăbușit cu 157 de persoane la bord.
Ukraine International PS752 (2020): doborât accidental în Iran, 176 de victime.
China Eastern 5735 (2022): scufundare inexplicabilă în zbor, 132 de vieți pierdute.
Jeju Air 2216 (2024): aterizare eșuată, 179 de decedați.
Air India AI171 (2025): tragedia de săptămâna aceasta, 242 de morți.
În total, 1140 de persoane și-au pierdut viața în aceste opt accidente, în decurs de doar 10 ani. O cifră care ridică inevitabil semne de întrebare despre siguranța avioanelor Boeing, în special a modelelor 737 și 787.
Un val de incidente „minore”, dar alarmante
Pe lângă tragediile majore, companiile americane – în special United Airlines și Southwest – au raportat o serie de incidente tehnice în ultimele luni. Printre ele:
o ușă care s-a desprins în zbor;
o roată pierdută la decolare;
o bucată de fuselaj lipsă;
pedale blocate și frâne supraîncălzite;
incendii la motor semnalate de piloți.
Toate aceste cazuri implică aeronave Boeing. Deși nu s-au soldat cu victime, ele au generat îngrijorare și au contribuit la o scădere de aproape 8% a acțiunilor companiei pe bursă.
Trei surse ale problemelor, potrivit specialiștilor
Potrivit analiștilor citați de AFP și Reuters, cauzele posibile sunt:
Defecte de proiectare – cum a fost cazul celor două prăbușiri ale modelului 737 MAX 8, care au dus la suspendarea întregii flote timp de peste un an;
Erori în procesul de fabricație – exemplul cel mai clar este al avionului Alaska Airlines, livrat în octombrie 2023, care avea lipsă patru șuruburi esențiale la ușa de serviciu;
Lipsa de întreținere – vina companiilor aeriene, care nu efectuează verificările periodice cu strictețe sau externalizează serviciile tehnice către firme terțe, uneori fără garanții de calitate.
Expertul Bertrand Vilmer atrage atenția că „odată ce avionul a fost livrat, responsabilitatea nu mai aparține Boeing, ci operatorilor și firmelor de mentenanță.” Cu toate acestea, opinia publică asociază toate incidentele cu producătorul american, ceea ce afectează imaginea companiei.
Contextul global: nici Airbus nu e fără păcat
Deși Boeing este în centrul atenției, rivalii de la Airbus au și ei probleme. Motoarele Pratt & Whitney utilizate pe sute de aparate A320 au prezentat componente contaminate, ceea ce a dus la rechemări masive și la ținerea la sol a numeroase aeronave. O altă controversă a vizat vopseaua defectuoasă de pe avioanele destinate companiei Qatar Airways.
Totuși, aceste incidente nu au atins aceeași intensitate mediatică, iar Airbus pare să fi navigat mai ușor valul de criză.
O realitate echilibrată – dar mai greu de acceptat emoțional
Richard Aboulafia, analist la AeroDynamic Advisory, încearcă să tempereze panica: „În SUA, nu s-a înregistrat niciun deces în aviația comercială de peste 10 ani. Sute de oameni mor zilnic în accidente rutiere, nu în avioane.”
Pe de altă parte, analiștii de la Bernstein remarcă o tendință clară: „Fiecare incident Boeing ține prima pagină. S-a creat percepția că aceste avioane sunt nesigure, chiar dacă datele statistice nu confirmă neapărat acest lucru.”
Flota comercială americană are aproape 4800 de avioane, iar 60% dintre acestea sunt Boeing. Companiile aeriene americane operează zilnic peste 26.000 de zboruri, transportând 2,6 milioane de pasageri în 80 de țări. Cu alte cuvinte, milioane de oameni ajung zilnic la destinație în siguranță.
Totuși, încrederea se câștigă greu și se pierde repede. Iar cu fiecare ușă desprinsă, șurub lipsă sau tragedie ca cea din India, Boeing mai pierde puțin din ceea ce era odinioară cel mai important activ al său: reputația.