Taxă de până la 1.900 de lei pentru mașinile vechi: Ce prevede noul proiect propus de Dacia și experți fiscali
Un nou proiect privind taxarea diferențiată a mașinilor în funcție de norma de poluare și emisiile de CO2 ar putea deveni realitate în România începând cu 1 ianuarie 2026, dacă propunerea va fi aprobată de autorități. Inițiativa a fost lansată de Dacia, în colaborare cu specialiști în taxe și impozite, și urmărește să descurajeze achiziționarea și utilizarea autoturismelor vechi și poluante.
„Poluezi, plătești” – noul principiu al taxării auto
Potrivit Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia pentru Europa de Sud-Est, proiectul se bazează pe principiul „Poluezi, plătești” și prevede o matrice de impozitare în funcție de emisiile de CO2 și norma de poluare (EURO 2, 3, 4, 5 sau 6). În timp ce pentru mașinile Euro 6 cu emisii reduse, impozitul anual ar urma să crească ușor – de la 35 la 37 de lei – proprietarii de mașini Euro 2 ar putea plăti chiar și 1.900 de lei pe an, față de 117 lei în prezent.
„Nu este o revoluție fiscală. E o reformă echitabilă, bazată pe nivelul real de poluare”, a precizat Mihai Bordeanu.
Exemple de taxare:
-
Mașină Euro 6, cilindree mică (sub 1.000 cmc): 35–37 lei/an
-
Mașină Euro 2: 1.800–1.900 lei/an
-
Autovehicul foarte mare și poluant: până la 500 lei/an
Taxă la achiziție și impozit local diferențiat
Proiectul propune și introducerea unei taxe de achiziție pentru vehiculele vechi și poluante, ce ar putea ajunge la 400 euro (aprox. 2.000 lei). Aceasta se va adăuga unui impozit local calculat în funcție de norma de poluare, nu doar în funcție de capacitatea cilindrică, cum este în prezent.
„Nu e normal ca o mașină Euro 4 și una Euro 6, cu aceeași cilindree, să plătească același impozit. Poluarea trebuie să fie un criteriu central în stabilirea taxelor”, a subliniat Bordeanu.
Impactul asupra parcului auto românesc
Datele oficiale arată că România are unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din Europa:
-
Peste 3 milioane de vehicule au o vechime de peste 20 de ani
-
Aproximativ 3,7 milioane au între 10 și 20 de ani
-
Doar 300.000 de mașini sunt considerate noi
În 2024, românii au înmatriculat peste 300.000 de autoturisme second-hand, o tendință care menține ridicat nivelul de poluare în orașe și zonele metropolitane.